tisdag 21 februari 2012

Tvådagarstur i Mekongdeltat – Dag 2

Idag vaknade vi så i tidig otta upp i staden Can Tho, nere i centrala Mekongdeltat. Målet för dagen var att efter frukost åka till Cai Rang Floating Market. Det finns många av dessa flytande marknader i detta enorma delta, men detta är den absolut största och hit kommer det handlare från alla provinser i Mekongdeltaområdet, varför marknaden ses som något av en grossistmarknad vad gäller frukt och grönt för befolkningen här.

Då den mesta av kommersen sker under förmiddagen är det också av betydelse att man kommer hit då för att få ut så mycket som möjligt av den. Efter den högst spartanska frukosten lämnade vi därför hotellet och Can Tho, för att ta oss ner till förbipasserande biflod, där vi gick ombord på, de för Vietnam karakteristiska, avlånga träbåtar. Med dessa färdades vi så vidare vattenvägarna bort till marknaden, till vilken vi kom fram strax efter åtta på morgonen. Kommersen var då i full gång och det som handlades var främst frukt och grönt. Varje båt hade en flera meter hög bambupinne fastsatt uppe på däck. Högst upp i denna hängde så den vara som salufördes på just den båten. Handlarna kunde därmed enkelt och på håll se vad respektive båt sålde. Antalet båtar som utgör denna dagliga marknad uppgår i flera hundra.

Handelsbåtar runt omkring från hela Mekongdeltat. Det som de säljer visas upp på bambustänger som sticker upp från båten.

Restaurang a´la Cai Rang Floating Market

Det finns denna typ av flytande marknader på andra platser i världen också, bland annat i Bangkok. Det som dock skiljer dem åt är att de flytande marknaderna i Mekongdeltat är levande marknader som fyller en viktig funktion för befolkningens möjlighet att kunna avsätta de produkter som produceras i närliggande provinser i Mekongdeltat. Ser man till exempel till den flytande marknaden i Bangkok, finns i dagläget ingen lokal kommers utan hela marknaden finns enkom som en turistattraktion och utan turister skulle den försvinna. En reflektion man kan göra när man åker omkring där på marknaden och tar fotografier och tittar på allt som händer är ju hur handlarna ser på oss som inte är där för att handla frukt och grönt i bulk. Hur skulle vi själva se på en turistgrupp som storögt går omkring inne på ICA Kvantum och tar kort på Frukt&Grönt disken, personalen och så vidare. Skulle se rätt märkligt ut…

Vi åkte med vår båt några varv på marknaden, innan det var dags att lämna den och åka in i en mindre, lugnare kanal. Efter bara en liten stund fick vi kliva ur båten och promenera några minuter till en trädgård där olika typer av tropiska frukter och blommor odlades. Där fick vi går runt och titta på växterna och det var roligt att se till exempel papaya och drakfrukt som vi inte sett växa på träd tidigare utan endast färdigplockade till försäljning på gatan. Efter en runda i trädgården fick vi äta frukt och dricka te. Frukterna var jättefina och smakade fantastiskt så som frukter som mognat i solen brukar göra. Milsvid skillnad mot till exempel  mango och bananer man köper hemma på ICA som plockats omogna och sedan fått åkt båt i några månader.

Vattenliljor
Drakfrukt

Martin och en jack fruit

Efter besöket i tropical fruit garden var det dags att äntra båten igen. Nu åkte vi tillbaka en bit längs den väg vi kommit, men vi fortsatte sedan båtvägen in mot Can Thos centrum. Nu fick vi åka båt i nästan en timme och det fanns mycket intressant att se, på och längs med floden; båtar som fraktade olika typer av varor, överlastade båtar, olika industrier och hus på pålar varav vissa såg ut som att de skulle kunna kana ut i floden när som helst. Båten tog oss till en restaurang där lunchen skulle intas. Efter en timmes lunchpaus var det dags att börja bussresan tillbaka mot Ho Chi Minh City. Can Tho ligger drygt 16 mil från Ho Chi Minh City, men vägarna är inte raka och det går inte att köra snabbt på dem heller, så det tar längre tid än man tror att förflytta sig. med buss.

Det var dock inte helt slut på aktiviteter för dagen utan när vi kom till en stad som heter Vinh Long som ligger längs en annan av Mekongs huvudfåror, cirka en timmes bussresa från Can Tho, fick vi ett 40 minuters stopp för att kolla in marknaden där. Det var alltså ingen floating market utan en vanlig marknad i staden. Där såldes liksom i Cai Rang nästan bara matvaror och frukt och grönt och eftersom vi sett så många marknader nu så satte vi oss och tog en Tiger-öl på ett ställe vid floden istället.

Från Vinh Long fortsatte vi nu mot Ho Chi Minh City och 3,5 timmars bussresa senare var vi tillbaka i storstaden. Kvällen har varit lugn och vi är lite trötta efter två dagar i rad med tidig uppstigning. Imorgon tillbringar vi vår sista dag i Ho Chi Minh och då det känns som att vi betat av det mesta av sevärdheterna här, kommer antagligen morgondagen främst att ägnas åt shopping.