måndag 27 februari 2012

Sawatdee kraup - Bangkok

Idag a var det så dags att säga ”lea heuy” Siem Reap och ”sawatdee kraup” Bangkok. Vi hade bokat tuktuk till flygplatsen till kvart i åtta så det var inte så stressigt på morgonkvisten. Planet lyfte vid tio i tio och landande i Bangkok knappa timmen senare. Efter en taxiresa in till stan var vi så framme vid hotellet strax innan tolv. Då detta är vår sista anhalt på denna sydostasienresa tyckte vi att vi, precis som vid förra årets resa, kunde kosta på oss ett extra fint boende så här på slutet. Istället för det traditionella backpackerområdet khao San road som de flesta bor på under sin Bangkokvistelse valde vi därför ett femstjärnigt hotell i området Sukhumvit.

Tanken var så att vi idag skulle ta oss bort till Grand Palace och Wat Pho. Vi tog därför Skytrain ner till floden Chao Phraya, och därifrån tog vi en båt längs floden resterande väg. Då vi ännu inte hunnit äta något blev det så väl framme en första Pad Thai till lunch, med säkerhet dock inte den sista under dessa dagar. Till sist kom vi bort till Grand Palace, klockan var då strax innan tre och vi såg då att palatset stängde vid halvfyra. Istället för att jäkta igenom detta, valde vi därför att idag bara titta lite på omgivningarna utanför och spara detta till i morgon. Istället styrde vi våra steg tillbaka till floden där vi tog en färja över till andra sidan, där templet Wat Arun ligger.

Wat Arun, eller Wat Arunratchawararam Ratchaworamahawihan som det egentligen heter, är ett buddhistiskt tempel namngivet efter den indiska gryningsguden Aruna. Detta tempel är ett av de absolut mest igenkända landmärken i Bangkok och byggdes med start 1809.  Dess mest utmärkande drag är dess centrala torn, vilket är 76 meter högt. Fasaden på detta och dess fyra satellittorn är dekorerade med snäckskal och porslin, som tidigare använts som ballast på båtar som kommit in till Bangkok från Kina. Branta trappor leder upp till två terrasser.  Härifrån har man en fin utsikt över delar av Bangkok på andra sidan floden.

När vi var klara här kände vi oss lite sugna på att hänga lite på hotellets takterass, varför vi åkte tillbaka till hotellet och tog det lite lugnt här fram till dess att solen gått ned. Martin stannade sedan kvar uppe på takterassen, badade i jacuzzin och simmade några längder i poolen. Malin som kände sig lite dålig tog det under tiden lugnt på rummet.

Kvällsmaten intogs senare i hemmakvarteren på Sukhumvit Road.