måndag 6 februari 2012

Halong Bay - Tvådagarutflykt

Nu har vi haft ett dygns bloggpaus och anledningen till det är att vi varit iväg på en två dagars utflykt med båt i Halong Bay. Halong Bay som ligger 16-17 mil från Hanoi är ett ”måste” för de som kommer till norra Vietnam på resa. Det centrala Halong Bay består av 775 öar i olika storlekar och hela området av så mycket som 1969 öar, vara drygt 900 har ett namn. De flesta ”öar” är bara höga klippor som sticker upp ut vattnet och de består antingen av kalksten eller av skiffer. Halong Bay utnämndes i november 2011 till ett av ”New seven wonders of nature”. Det är också med på UNESCOS världsarvslista sedan 1994.

Vi hade bokat turen till Halong Bay genom Paradise Hotel som vi bor på och det var nog en av de dyrare turerna dit. Från många håll hade vi hört att det var värt att lägga pengar på utflykten till Halong Bay för att åka med en bra båt. Vi blev upphämtade med buss igår morse kl 8.30. Bussresan till hamnen tog 3,5 timmar, inklusive ett stopp på en butik där de ville få turisterna att köpa statyer, silkesbroderier och allt möjligt krafs.

Direkt när vi kom fram fick vi kliva ombord på en mindre pråm som tog oss ut till båten eller djonken som fartygsmodellen heter. Båten som hette Marguerite och som ni kan läsa mer om här, lämnade direkt hamnen och åkte mot Halong Bay. Samtidigt var det dags att ta plats i matsalen och bli serverad lunch. Nu fick vi möjlighet att bekanta oss lite med de andra i resesällskapet. Vi var ca tjugo personer totalt i gruppen och folk kom från Kanada, England, Österrike, Frankrike, Argentina, Australien, USA och Malaysia. Två av kanadensarna var dock bosatta i Seoul där de undervisade i engelska på universitetet och deras kompis amerikanen hade också bott i Seoul men bodde nu i Saudiarabien, så det var ett blandat gäng som det var väldigt roligt att prata med. Det blev mycket snack om allas respektive hemländer och så klart hur allas olika resrutter såg ut.

Som ni ser på bilderna så hade vi inte jättetur med vädret, men det verkar vara så här vädret är här i januari och februari. Som tur var var det hyfsat varmt, drygt 20 grader, men det hade ju varit fint med lite sol också.  Det positiva med vädret var att skärgården fick en härlig mystisk känsla i och med den låga dimman.

Efter lunchen var det dags att ta plats på den lilla pråmen och tuffa bort till en droppstensgrotta. I Halong Bay finns många olika grottor och den vi nu skulle besöka var nog en av de större av dem. Vid grottan vimlade det av turister, försäljare och båtar. Grottan i sig var inget spektakulärt alls annat än att den var ovanligt stor, men det var inga speciellt vackra droppstensformationer i den utan i taket hade de lagt betong för att undvika ras. Vi var inte så imponerade av detta grottbesök.

När vi kom tillbaka till Marguerite var det dags att paddla kajak. Med kajakerna kunde vi paddla in genom en låg öppning i en klippa och där innanför var det som en helt skyddad lagun. Väldigt fint. Hela Halong Bay är helt fantastiskt, men det som var lite ledsamt att se under hela trippen var att det är så mycket skräp i vattnet. Även på denna skyddade plats dit vi paddlat flöt det runt en del platspåsar och skräp, jättetrist. Efter ett varv i lagunen paddlade vi ut igen och paddlade längs klippväggarna och då fick vi se ett helt gäng vilda apor som bodde längs bergssidan. Häftigt att se dem klänga runt och det här var nog en av få gånger som vi sett helt vilda apor, dvs inte turistskadade apor som lever av den mat de kan tigga från besökande människor.

Vid 18 var det dags att samlas i matsalen där vi gemensamt skulle laga vietnamesiska vårrullar. Allt var dock förberett så det enda vi behövde göra var att rulla in röran i rispapper. Sedan stekte kocken dessa i olja och de serverades som förrätt till middagen. Till middagen fick vi sitta med ett par från Vancouver som hade killens mamma med på resan. Killen och mamman var från Österrike, men killen bodde i Kanada sedan 20 år tillbaka och hans tjej var kanadensiska. De hade rest väldigt mycket och hade mycket intressant att berätta. Efter middagen var det dags att sjunga karaoke för de som ville. Det blev kul då de flesta bjöd på sig själva och även vi fick bidra då amerikanen Scott, den största pajasen i sällskapet, tvingade svennarna att sjunga ABBAs ”Money, Money, Money”. Efter några burkar Tiger i kroppen så gick det dock bra. Mest sugen på karaoke av alla var nog den vietnamesiska killen som jobbade i baren. Han rev av några vietnamesiska låtar och ville knappt lämna över mikrofonen till båtgästerna sedan.

Vid 23 var det dags att gå och lägga sig för att orka tidig uppstigning nästa dag. Vi sov jättebra på båten som inte gungade något alls och på morgonen blev det frukost 7.30. Vid 9 var vi tvungna att lämna hytterna eftersom de skulle städas för nästa grupp med gäster. På vägen tillbaka till hamnen satt vi på däck och tittade på de fantastiska klippformationerna. Vi stannade också till på ett ställe som var en ”fish farm”. Produktionen kan dock inte ha varit så stor för det var ett ganska litet och risigt.

Innan vi kom i land i hamnen serverades också lunch och vid 12.30 satt vi på bussen tillbaka till Hanoi. Även denna gång gjorde bussen ett halvtimmes stopp vid ännu en souvenirbutik, vilket är lite tröttsamt när man bara vill hem. Bussresan tog också lite längre tid denna gång och inte förrän kl 16.30 var vi tillbaka i Hanoi.

Kvällen blir lugn. Imorgon är det dags att lämna Hanoi och flyga till Hue kl 12.45. Hanoi är onekligen en myllrande, vibrant och på många sett en helt fantastisk stad.