fredag 17 februari 2012

Ho Chi Minh City- Skydeck och Five 0'clock follies...

Målet med denna dag var att utforska Saigons myllrande stadsliv lite närmare. Förmiddagen inleddes därför med en 3,5-4 kilometer lång promenad ner mot en marknadsplats som hette An Dong Market. Denna låg utanför Saigons turistområde och väl där fick vi känslan att det snarare var en grossistmarknad som försedde resten av Saigons marknader med dess kläder och varor, samt husgeråd och mat för lokala Saigonbor. Det fanns fruktansvärt mycket kläder, dock i sådana mängder att man inte kunde se "skogen för alla träd". Roligt att se, men det kändes inte som läge för någon shopping. Efter detta tog vi en taxi tillbaka till staden igen till ett annat shoppingkomplex, vid namn Saigon Square Shopping Centre. Detta var mer turistanpassat och här fanns det mesta man skulle kunna tänka vilja shoppa på en marknad av denna typ.

An Dong Market
 Lunchrestaurang Saigon-style

Härefter var det så dags för lunch och vi hade redan på morgonen bestämt var vi ville äta. Denna restaurang låg i närheten av Saigon Square så promenaden dit blev inte särskilt lång.

På Quan An Angon

Stärkta efter lunchen blev det så dags för dagens höjdpunkt. Under gårdagen när vi gick runt i stan såg vi en hög byggnad relativt resten av stadens siluett och denna byggnad ser vi även från vårt hotellfönster, (så sista bilden i gårdagens blogginlägg). Nyfikna om vad det var för byggnad gjorde vi därför lite efterforskningar. Skrapan visade sig hete Bitexco Financial Tower och färdigställdes så sent som 2010. Den är med sina 68 våningar och 262,5 meter Saigons högsta byggnad.Formen på byggnaden är inspirerad av lotusblomman, vilken är Vietnams nationalblomma. CNNgo har även utnämnt byggnaden till den femte mest ikoniska skysprapan. Såväl Martin som Malin tycker om att se ut över stadsbilden från skyskrapor och när vi reste i Sydostasien förra året var vi uppe i såväl Petronas Towers i Kuala Lumpur som i Marina Bay Sands i Singapore, så döm om vår förvåning och glädje när vi läste att den hade en publik skydeck. Ett besök hit blev därför vårt mål efter lunch. Skydecket låg på 49e våningen och hade en 360 graders panoramautsikt över Saigon. Det är alltid roligt att se ut över städer och så var det även här i Saigon.

Efter vårt besök i Bitexco Financial Tower styrde vi med bestämda steg bort mot Rex Hotel för att där avnjuta lite AfterVacation på deras bar på takterassen. Priserna här är cirka fem gånger högre än på andra barer som vi varit på tidigare i staden. Detta visste vi dock på förhand om, men det kändes som ett besök här ändå var lite på måste-listan, precis som det var att gå till Raffles och dricka Singapore sling när vi var i Singapore. För de som inte känner till det var det på Rex Hotel som "The Five o'clock follies" utspelade sig under Vietnamkriget. Det vill säga det var där som USAs egna Bagdad Bobs för den samlade presskåren varje dag klockan fem berättade för reportrarna hur bra kriget gick. Här hängde vi kvar ett tag och när vi väl kom till dagens sista hållpunkt, Benh Thanh Market, visade det sig att den hunnit stänga. Istället fick vi invänta att den alldeles intilliggande nattmarknaden skulle öppna, där vi så åt lite kvällsmat.

I morgon lämnar vi så tillfälligt Saigon för en dagsutflykt till Cu Chi tunnlarna.