söndag 26 februari 2012

Tempelsightseeing Angkor - Dag 2

Idag fortsatte tempelsightseeingen och dagen började tidigt då vi ville se Angkor Wat i soluppgången. Även idag hyrde vi en tuk-tuk för en heldag och föraren hämtade upp oss redan kl 5 på morgonen. Det var fortfarande becksvart när vi kom fram till Angkor Wat, men med hjälp av telefonens inbyggda ficklampa hittade vi en bra plats att sitta på uppe på en annan byggnad en bit från templet. Soluppgången var fin och vi var där i nästan två timmar tills solen stigit hela vägen upp över templet.

Malin klockan 05.20 i väntan på soluppgången över Angkor Wat

Nedan följer så en bildserie över soluppgången över Angkor Wat

Utsiktsplatsen i Angkor Wat

Efter att ha sett soluppgången i Angkor Wat var tanken idag att vi skulle följa en utstakad rutt som heter Grand Tour. Därmed skulle vi få möjlighet att se alla de tempel som ligger lite längre bort än det tempelkluster som finns vid Angkor Wat och Angkor Thom, vilka vi såg under gårdagen.

Nästa tempel låg bara några minuters resa från Angkor Wat. Det heter Pre Rup, byggdes 961 och är tillägnat Shiva. Templet är huvudsakligen byggt av tegelstenar vilket inte verkar vara lika hållbart som de andra byggnadsmaterialen som används i templen här, så detta tempel hade en relativt sliten yta och de flesta dekorationer var borta. Man kunde dock få en god känsla om dess storhet i dess glans dagar.

Nästa tempel låg lite längre bort så nu fick vi åka ungefär 2,5 mil enkel resa med tuk-tuken. Templet heter Banteay Srey (Citadel of Women), är ett hindutempel och är byggt ca 967. Det är inte så stort men väldigt fint och byggt i rosa sandsten. Det som är unikt med det är att det har otroligt fina och fortfarande välbevarade reliefer. Detta beroende på att stenarten som användes för att bygga templet är extremt hårt, och det är nästan omöjligt att förstå hur dessa reliefer kunde skapas för hand i detta material. Templet kallas även ibland för ”jewel of Khmer art”, vilket är mycket lätt att förstå.

Reliefer enligt nedan var hela Banteay Srey täckt av. Med tanke på att detta mejsades ut för hand i en stenart lika hård som granit för över tusen år sedan är svårt att kunna ta till sig och förstå.

Därefter åkte vi samma väg tillbaka, vilket var cirka 2,5 mil. Det var dock roligt att från den öppna tuk-tuken få se det kambodjanska lantlivet bortom det turistanpassade Siem Reap. Nästa tempel vi besökte var så East Mebon, vilket inte ligger mer än någon km ifrån Pre Rup. Det byggdes strax före Pre Rup och är tillägnat guden Shivas föräldrar. East Meabon är också ganska likt Pre Rup. Båda dessa tempel är byggda av tegel och är i samma stil som Angkor Wat, dvs ett centralt högre torn, omgärdat av fyra mindre hörntorn. Det finaste på detta tempel var de två meter höga elefantstatyerna i varje hörn på dess första två våningsplan.

Husflytt i Kambodja

Vid East Meabon åt vi också lunch. Det fanns några enkla ställen i anslutning till templet och alla stod och ropade från långt håll att vi skulle komma till just deras ställe.

Martin i tuk-tuken efter lunch vid East Meabon

Efter lunchen åkte vi till Ta Som. Detta är ett litet tempel och liksom Ta Prom som vi såg igår så har det lämnats orestaurerat och träd växer bland ruinerna.

Inte långt därifrån ligger ett litet tempel som heter Neak Poan. Det ligger på en konstgjord ö, omgivet av en damm. Där var templet avstängt så vi kunde bara se det från utsidan. Det var dock inte så mycket att se utan vi var snabbt tillbaka vid tuk-tuken igen och åkte vidare.

Kambodjansk pojke som vid templet lekte med en av petflaska hemmasnickrad leksaksbil.

Preah Khan var nästa tempel och det täcker ett stort område. När templet ”upptäcktes” igen efter att ha varit täckt av djungel så var det helt raserat. Stora delar av det är idag fortfarande orestaurerat medan man har byggt upp vissa delar. Preah Khan fungerade som en blandning av stad, tempel och buddistsuniversitet och man tror att ungefär 100.000 människor arbetade och levde på området. Detta tempel var enormt och det kändes som det fanns oändligt med gångar och rum i alla väderstreck oavsett hur länge man gick i endera riktning.

Är det detta som kallas trädkramare? Träd som helt håller på att inneslutas av annat träd.

Sista templet för dagen blev Bapoun där Malin inte kom in dagen innan för att hon hade shorts på sig. Med kjol som gick nedanför knäna var det nu ok att gå in. Templet var högt och man fick klättra uppför branta trappor för att komma till toppen. På baksidan av templet fanns en gång en gigantiskt vilade budda och denna har man delvis restaurerat på senare år, så man kunde faktiskt urskilja buddahns ansikte.

Ansiktet på reclining Buddha på baksidan av Bapoun

Egentligen hade vi tänkt titta lite mera på Angkor Wat också, men eftersom vi tittat på tempel i tio timmar nu så åkte vi hem till hotellet istället.

På kvällen gick vi en sväng och tittade på marknaden och åt middag på samma ställe som vi ätit dagen innan.