tisdag 31 januari 2012

Seightseeing - Penang Hill/Kek Lok Si/Georgetown

Idag var så vår första heldag i Georgetown och Penang. Vi hade ett rätt digert schema planerat för dagen, då det finns väldigt mycket här att se. Främst finns här historiska och kulturella sevärdheter, till jämförelse mot Langkawi där det främst är naturen som är sevärdheten. Detta är också det som är det fina med vår resrutt; vi får sol&bad, natur, kultur, historia, religion, samt storstadspuls i en salig blandning. Nog om detta och kvickt tillbaka till dagens begivenheter.

Dagen startade med en promenad ner till Weld Quay där bussterminalen låg. Väl där lokaliserade vi en lokalbuss som skulle ta oss till Stesen Bukit Bendera, varifrån vi ämnade åka bergbana upp till toppen av Penang Hill. Denna tog oss upp 830 meter över havet och väl på plats fick vi en panoramautsikt över Penang, och främst då Georgetown och Penang Bridge. Temperaturen uppe på Penang Hill är 3-5 grader svalare än vad den är nere vid kusten. Uppe på toppen fanns också ett trevligt hinduistiskt tempel, samt en moské.

Åker bergbana

Utsikt från Penang Hill

När vi var nöjda här tänkte vi att vi skulle promenera till nästa sevärdhet, då den inte var särskilt långt bort. På vägen tänkte vi att vi även skulle passa på att äta lite lunch. Då vi dock nu befanns oss utanför stadens centrum fanns det inga turistanpassade restauranger att tala om, varvid vi bestämde oss för att slå oss ner vid ett lokalt ställe. Då vi ändå utmanade ödet kändes det som vi kunde löpa hela linan ut och valde båda rätter innehållande några gamla räkor som säkert legat framme i solen hela förmiddagen. Allt gick dock bra och maten var helt ok.

Vårt nästa mål för dagen blev så ett buddistiskt tempel vid namn Kek Lok Si Temple, ”The Temple of Supreme Bliss”. Detta ligger vid en förort vid namn Air Itam, och ligger som tidigare nämnts mycket nära Stesen Bukit Bendera, varifrån bergbanan avgick. Tempelområdet slingrar sig upp längs berget bredvid Penang Hill. Templets konstruktion inleddes i slutet av 1800-talet och det är idag Sydostasiens största tempel. Detta går inte nog understryka, templet var enormt och det kändes som att tempelområdet aldrig tog slut.

Efter varje enskilt tempel på området leddes man via gångar, passager, hallar och gårdar vidare till nästa tempel. Templet växer fortfarande och nya tillskott till tempelområdet kommer löpande. Den enda nackdelen, men samtidigt det som gör att templet kan fortsätta växa, är att det är hårt kommersialiserat, och souvenirer och olika sätt att be till gudarna såldes överallt, vare sig det rörde sig om rökelser, ljus, önske-band eller annat.

En av de mest iögonfallande detaljerna i templet är alla kinesiska lyktor som hänger i taken. Dessa är numrerade och vi såg nummer upp till 39.000, men det fanns säkert ännu flera. Vi tror att man får köpa in sig på en lykta inför kinesiska nyåret (som ju gick av stapeln för precis en vecka sedan) och sedan skriver man på en vidhängande etikett vad man önskar sig inför året. Sedan hängs dessa upp i templet och förhoppningsvis slår dina drömmar in.

Slutligen kom vi så fram till en mindre bergbana som tog oss upp till toppen av tempelområdet. Där fanns så en 30 meter hög bronsstaty av bodhisattvan Kuan Yin, ”The Goddess of Mercy”. Härifrån hade man också en fin utsikt över Penang, mot ostkusten och Georgetown. Både Martin och Malin fann hela tempelområdet vara helt fantastiskt, såväl till hur mäktiga alla byggnader och tempel var, som till hur rogivande och mäktigt det var att befinna sig inom tempelområdets väggar. Detta gjorde att vi spenderade mycket längre tid här än vad som kanske initialt var avsatt i vår planering för dagen, varför viss omplanering var tvungen för resterande tid av eftermiddagen.

Vi valde därför att efter detta ta bussen tillbaka till Georgetown, då det här finns massa intressanta platser att besöka inne i staden. Först gick vi till ett gammalt klanhus tillhörande klanen Khoo, kallat Khoo Kongsi. Detta var en stark kinesisk klan under 1800-talet i Georgetown, men klanen är fortfarande aktiv i dagens Georgetown. Det ursprungliga klankomplexet brann ner i slutat av 1800-talet, men en mindre version byggdes upp igen 1902. De två huvudbyggnaderna var rätt små, särskilt efter att innan ha besökt Kek lok Si, men utsmyckningen och byggnadernas prakt var oslagbar.

Efter detta besök nere i Chinatown promenerade vi genom Little India upp mot Georgetowns nordöstra spets. Här ligger nämligen den stjärnformade fästningen Fort Cornwallis. Detta är den fästning som Francis Light lät uppföra då han tog ön i besittning år 1786. Fästningen i sig var kanske inte så mycket att se, men det kändes ändå lite som ett måste-besök. Lite som att man ”måste” se Eiffeltornet när man är i Paris.

Efter detta var det två par trötta ben som spatserade iväg till en pub längs huvudgatan Paneng Road, för att släcka törsten med en stor kall Tiger och lite jordnötter med skal. På baren fanns det wifi och när mailen tankades ner blev Malin varse om att en rörmokare behövs för att se över läckande vattenledningar i köket hemma i lägenheten, vilket var nyheter som gjorde det svårt att fokusera på ölen så här på eftermiddagen. Efter lite mail och sms hit och dit verkar det dock som att handlingskraftiga och fantastiska vännen Cissi kan hjälpa till att styra upp så detta löser sig. Håll tummarna! Samtidigt började det regna så det var ingen större idé att vara kvar och ta en öl och dessutom hägrade en dusch efter en dag på stan i 35 gradig värme och betydande luftfuktighet.

Snart är det dags att ge sig ut och hitta lite middag.