måndag 30 januari 2012

Penang - The Pearl of the Orient

Idag var det dags att checka ut från Langura hotell i Pantai Chenang och lämna Langkawi för ön Penang. Vi började återigen dagen med en strandpromenad och en burk kall nescafé. Tillbaka på hotellet var det dags att packa ihop sina saker och snygga till sig och vara klar till 12.00 då utcheckning skulle ske.

Direkt efter det tog vi en taxi till Kuah (där vi en gång tidigare varit på nattmarknad) och till färjeterminalen där. Båten skulle gå 14.30 så vi hade gott om tid på oss. Efter biljettinköp var det dags att käka något eftersom vi inte gjort det tidigare under dagen. Det blev som så många gånger tidigare fried rice med kyckling och till det färskpressad juice.

Ungefär en halvtimme innan avgång fick vi gå ombord på färjan. Inne på båten var det svinkallt då de dragit på ACn på max, och innan vi lämnat hamnen fick man inte gå ut och sitta på däck. Så om vi är förkylda imorgon vet vi vad det beror på. När båten lämnat land fick man dock gå ut på övre däck och där blev vi kvar hela resan, ända tills båten skulle in mot land igen och man var tvungen att gå in och sätta sig. Totalt tog resan två timmar och 45 min.

Penang är en liten ö, ca 2 mil bred och 3 mil lång, 110 kilometer söder om Langkawi och ligger således mellan Andaman See och Melaka Straits. Denna mycket strategiska lokalisering gör att ön har en lång och intressant historik. Huvudstaden heter Georgetown, och är en skapelse av brittisk imperialism. Staden grundades av kapten Francis Light 1786 och är döpt efter den brittiska kungen George III. En stor del av den gamla stadskärnan finns fortfarande kvar, närmare bestämt över 12000 hus, vilket gjort att Georgetown 2008 kom med på Unescos Världsarvlista. Idag bor det cirka 1,3 miljoner människor i "metropolitan area", vilket gör Georgetown till Malaysias näst största stad. I dagens Georgetown finner man en salig blandning av gammal bebyggelse och ny bebyggelse, samt av västerländsk och asiatisk kultur.  Den absolut största folkgruppen i Georgetown är dock av kinesiskt ursprung, då dessa emigrerade hit under det brittiska styret.

Visa större karta

Vi tog taxi till hotellet Bayview Hotel som har ett perfekt läge mitt i staden och fantastisk utsikt över havet. Efter incheckning gick vi ut direkt för att titta på omgivningarna och vi gick runt i både Chinatown och Little India. Penang verkar otroligt mångkulturellt och på ett par hundra meter hann vi se ett hinduiskt tempel, en moské och flera kineskiska tempel som samsas i stort sett bredvid varandra.

Chinatown var ganska öde och igenbommat då det verkar som att de flesta kineser rest ”hem” för att fira kinesiskt nyår. I Little India var det dock mer människor ute i svängen. Efter diverse letande hittade vi ett ställe att käka på och sedan gick vi hem för att samla krafter inför morgondagens sightseeing. Vi får återkomma med mera intryck då när vi utforskat staden lite närmare.